Нормативно-правове забезпечення


Нормативно-правове забезпечення дошкільної освіти
Організація та зміст освітньої роботи в закладах дошкільної освіти  здійснюється відповідно до Базового компонента дошкільної освіти за чинними програмами із урахуванням вимог нормативних документів. Зокрема, у 2018/2019 навчальному році необхідно керуватися листом Міністерства освіти і науки України №1/9-386 від 13.06.2018 “Щодо особливостей організації діяльності закладів дошкільної освіти в 2018/2019 н.р.”. Актуальними є ряд інструктивно-методичних рекомендацій, наказів тощо.
Інструктивно-методичні рекомендації Міністерства освіти і науки  України
Накази  
Посібники, методичні рекомендації





Аналіз стану дошкільної освіти району
за 2017/2018 навчальний рік та завдання на наступний навчальний рік

Дошкільна освіта є найважливішою сферою реалізації прав людини в забезпеченні рівних можливостей в отриманні якісної освіти.  Доступність до якісної освіти започатковується з дошкільної освіти, оскільки саме вона є базою цілісного розвитку  особистості, фундаментом творення нового освітнього процесу.
Підбиваючи підсумки роботи за  2017/2018 навчальний, хочу зазначити, що  наша діяльність була направлена на реалізацію завдань дошкільної освіти, визначених Національною стратегією розвитку освіти в Україні на період  до 2021 року, районною  програмою розвитку  освіти.
 Упродовж року здійснено заходи щодо створення умов для забезпечення доступності дошкільної освіти, підвищення якості освіти, зміцнення матеріально-технічної бази закладів.
Для задоволення потреб в отриманні дошкільної освіти в районі  функціонує 18 закладів,  де здобувають  освіту 784 дитини віком від 1 до 6 (7) років. Дошкільною освітою в районі  охоплено 79% дошкільнят, у тому числі 100% дітей віком від 3 до 6 (7) років.
Показником доступності дошкільної освіти є співвідношення чисельності дітей та місць у дошкільних навчальних закладах. Середній показник чисельності дітей у  закладах дошкільної освіти району з розрахунку на 100 місць у поточному році  становить 89 дітей, що  свідчать про наявність вільних місць у більшості закладів. Переповненим є Петрівський ДНЗ №1 «Рудана» Петрівської селищної ради,  де на 100 місць 149 дітей. Із метою вирішення проблеми щодо розвантаження закладу вжито ряд заходів. Свідченням позитивних якісних змін у  створенні умов для  доступності дошкільної освіти є  відкриття додаткової групи у Петрівському ДНЗ №1 «Рудана». Петрівською селищною радою забезпечено фінансування капітального ремонту групового приміщення та обладнання  групи відповідно до сучасних вимог. Нова група функціонує із березня  2018 року.
Сьогодення потребує якісно нового підходу до організації освітнього процесу, що забезпечує збереження та зміцнення здоров’я дошкільників, виявлення та розвиток задатків і здібностей кожної дитини, сприяння розвитку індивідуальності кожної особистості. Саме на це орієнтує Базовий компонент дошкільної освіти, а педагоги забезпечують його реалізацію. Оскільки від професійної майстерності педагогів залежить якість освіти, у районі створено умови для розвитку майстерності та проявів творчої ініціативи педагогів,  підвищення їхньої кваліфікації.
Враховуючи запити педагогів та з метою реалізації науково-методичної проблеми: «Розвиток професійних компетентностей педагогічних працівників району як чинник забезпечення якісної освіти і умова формування інноваційного освітнього середовища» створено структуру методичної роботи з педагогічними працівниками закладів дошкільної освіти.  У 2017/2018 навчальному році вона включала три районні методичні об’єднання, постійно діючий семінар, 2 школи комп’ютерної грамотності, семінари-практикуми,  творчу групу, 2 опорні та 3 базові заклади дошкільної освіти, 6 консультпунктів.
Упродовж року надавалася адресна методична допомога  керівникам та педагогічним працівникам  закладів дошкільної освіти. Цікавими та ефективними є й  інші районні заходи: конференції, Інтернет-конференції,  тощо.
Систематична робота з підвищення педагогічної майстерності та кваліфікації педагогів сприяла підвищенню результативності роботи закладів дошкільної освіти, реалізації завдань дошкільної освіти відповідно до сучасних вимог.
Головна мета дошкільної освіти  – створити сприятливі умови для особистісного становлення дітей, забезпечити їхній збалансований розвиток, узгодженість у житті основних тенденцій до самореалізації, саморозвитку та самозбереження, формування життєвої компетенції, розвитку ціннісного ставлення до світу природи, культури, людей, самих себе. Така глобальна мета висуває певні вимоги й до забезпечення якості дошкільної освіти, і найвагоміша з них – удосконалення змісту відповідно до вимог часу.
У зв’язку з переходом  закладів загальної середньої освіти на новий зміст, структуру і тривалість навчання актуалізується проблема формування готовності дошкільнят до систематичного навчання, шкільного життя.
Проведене психолого-педагогічне обстеження дітей дошкільного віку показало наступні результати: було обстежено 221 дитину (93%) із 237; 90 вихованців (38%) показали високий рівень, вони швидко орієнтуються у поставлених завданнях, інколи допускаються помилок, які самі ж виправляють; 80 дітей (34%) мають середній рівень, тобто допускають помилки, які самостійно не можуть виправити;  67 дітей (28%) мають низький рівень, вони виконують певні завдання самостійно, деякі за допомого дорослого.
Якщо порівняти результати обстеження готовності дітей до навчання в школі з результатами обстеження, що проводилось у вересні-жовтні 2017 року, то спостерігаємо тенденцію щодо зростання високого та середнього рівнів та зменшення показників у низькому рівні.  


Вересень 2017
у
%
Травень 2018
у
%
Високий рівень
24
13
90
38
Середній рівень
69
38
80
34
Низький рівень
90
49
67
28
            Наведені факти  свідчать про результати роботи педагогічних колективів закладів дошкільної освіти, ефективність співпраці педагогів дошкільних та загальноосвітніх закладів, зацікавленість окремих батьків вихованців у підвищенні якості освіти. 


В умовах освітньої реформи «Нова українська школа», що здійснюється Міністерством освіти і науки України, важливим завданням є забезпечення наступності між дошкільною і початковою ланками освіти, оскільки гармонійний розвиток особистості дитини у період дошкільного дитинства та старту шкільного життя – основа подальшого її успіху в умовах безперервної освіти. Проведення Інтернет-конференції, майстер-класів та інших районних заходів сприяло обміну досвідом роботи педагогів дошкільних та загальноосвітніх закладів району з питань наступності та перспективності освітнього процесу.
Проблема обдарованості набуває особливо актуального звучання вже в дошкільному віці. У період дошкілля закладається основа для подальшого розвитку особистості, фундамент для знань, формується підґрунтя для інтенсивного інтелектуального розвитку. Батьки і вихователі повинні відігравати важливу роль у становленні дитини: бути навчальними партнерами і готовими весь час обмінюватися з дитиною знаннями, думками, судженнями.
Розвиток здібностей  вимагає індивідуального підходу до дітей, обліку їхніх схильностей, інтересів, своєрідності природних задатків. При цьому необхідна педагогічна і людська підтримка кожної дитини. Тому завжди, незалежно від результату, дуже важливо заохочувати дитину, дарувати їй віру у власні сили, оскільки це дуже сильно впливає на успішність  розвитку і життя вцілому, забезпечуючи мотивацію успіху
Обдаровані діти повинні мати можливість максимально розкрити свої здібності і одержати всебічну підтримку від компетентних вихователів і батьків. Із цією метою в районі щорічно проводиться дитячий конкурс «Дошкільня року». У конкурсі «Дошкільня року – 2018» взяли участь 25 вихованців із  13 закладів дошкільної освіти району, зокрема Баштинського, Богданівського,  Володимирівського, Водянського,  Ганнівського, Іванівського, Луганського, Малинівського, Новостародубського №1, Петрівського №1, Петрівського  №2, Петрівського «Колосок», Чечеліївського. До конкурсної програми цього року було включено нову  номінацію «Логіка», тож дошкільнята змагалися у п’яти  номінаціях: логіка, малювання, художнє читання,  вокал, хореографія.
Пріоритетним напрямком освітнього процесу в закладі дошкільної освіти є організація фізкультурно-оздоровчої роботи. Із метою поліпшення умов для організації фізичного виховання дошкільнят заклади дошкільної освіти району взяли участь у Всеукраїнському огляді-конкурсі на кращий стан фізичного виховання. За рішенням журі обласного етапу конкурсу Петрівський ДНЗ №1 «Рудана» (завідувач Олійник Т.М., інструктор з фізкультури Швець Н.В.) виборов І місце у номінації «заклади дошкільної освіти (сільського типу)».
Органами місцевого самоврядування, за активної  підтримки районної державної адміністрації, районної ради, громадськості, значна увага приділяється створенню  сучасних умов у закладах дошкільної освіти.
Поряд із позитивними тенденціями  у розвитку дошкільної освіти району в роботі дошкільної ланки освіти є певні проблеми. Основними  з них можна виділити такі:
 перевантаженість Петрівського ДНЗ №1 «Рудана», невідповідність рівня забезпеченості спеціалістами психологічної служби вимогам нормативних документів, необхідність подальшого підвищення якості освіти.
Із метою вирішення цих проблем пріоритетними завданнями на  2018/2019 навчальний рік є:
-активізація співпраці закладів дошкільної та загальної середньої освіти щодо створення умов для успішного переходу дитини з першого рівня освіти до наступного;
- забезпечення психологічного супроводу, вирішення проблем соціалізації дошкільнят;
-  проведення внутрішнього моніторингу якості освіти;
-забезпечення систематичного відвідування закладу дошкільної освіти вихованцями старшого дошкільного віку;
- продовження роботи щодо організації сучасного освітнього середовища закладу дошкільної освіти, сприятливого для формування гармонійно розвиненої особистості та реалізації індивідуальних творчих потреб кожної дитини;
- забезпечити реалізацію заходів Програми розвитку дошкільної, загальної середньої, позашкільної освіти Петрівського району на 2018-2021 роки, затвердженої рішенням районної ради від 21.12.2017 року №369.

Методист РМК
 В Сердюк






Комментариев нет:

Отправить комментарий