РМО виступ Харлан Л.Г.



Формування духовно-моральних цінностей у дитини дошкільного віку засобами народної педагогіки
                                                                                            
На сучасному етапі розвитку українського суспільства все з більшою гостротою постає проблема відродження культури та духовності, що базується на формуванні потужної системи глибинних морально-етичних цінностей. Система цінностей людини є «фундаментом» його ставлення до світу,  осередком  духовного життя суспільства.
         Науковці та практики констатують зниження загальних моральних норм у вихованні дітей, коли на другий план відсуваються «вічні» моральні норми та цінності, що закладають протягом дошкільного віку основи цілісності особистості дитини. У майбутньому такий підхід  призводить до значних психологічних проблем та порушень у розвитку  кожної  окремої  дитини  і  до  деградації  суспільства  в  цілому. Саме тому особливої актуальності в наш час набуває  усвідомлення  дорослими необхідності формування  ціннісних  орієнтацій в розвитку сучасної  дитини-дошкільника.  Це  спонукає  до  використання  культурної  і  педагогічної  спадщини  українського  народу,  пошуку  оптимальних шляхів  морального  та  етичного  виховання  дітей  на  основі  відродження народних звичаїв і традицій.
        Національна доктрина розвитку освіти визначає актуальним завданням – формування національних та загальнолюдських цінностей як одного із пріоритетних напрямів розвитку освіти. У Базовому компоненті дошкільної освіти підкреслено, що дошкільна ланка,  як перша самоцінна ланка, має гнучко реагувати на сучасні соціокультурні запити, збагачувати знання дитини необхідною якісною інформацією, допомагати їй реалізувати свій природний потенціал, орієнтуватися на загальнолюдські та національні цінності. Увага педагогів  має спрямовуватися на головні лінії розвитку фізичного, психічного та морально-духовного здоров’я, особистісних цінностей  як своєрідного життєвого стрижня, ціннісної етичної орієнтації з формування навичок практичного життя, емоційної сприйнятливості та сприяння розвитку індивідуальності дитини. Чинні  освітні програми  для дітей дошкільного віку передбачають прилучення дітей до системи цінностей, культури, традицій українського народу, формування в дошкільників цілісної картини світу.              
       На думку С.Ладивір, цінності відіграють особливу роль під час становлення особистості в дошкільному віці, є регуляторами поведінки, значимими критеріями  й стимулами дій особистості в процесі взаємодії з навколишнім світом, стимулюючи її до самовизначення та самоствердження. Науковець переконана, що надважливим завданням педагогів дошкільних навчальних закладів є привласнення  цінностей кожною особистістю.
        Очевидно, що основою моральних ціннісних орієнтацій є свобода вибору. Вони виступають регулятором поведінки дитини. Формування цінностей у дошкільників має низку особливостей: ціннісні орієнтації визначаються свідомістю і підсвідомістю, формуються  в ході набуття дітьми особистого досвіду при умові  створення змістовного, емоційно-позитивного та виховного середовища,  забезпечення повноцінної емоційної активності, забезпечення діяльнісної активності з допомогою вирішення моральних задач, практикою вчинків, моральних виборів.
        Широкий спектр виховних можливостей з формування цінностей у дітей має народна педагогіка, засоби, форми і методи  якої органічно  поєднуються з академічною педагогікою та дозволяють у  природний, зрозумілий спосіб долучати дітей до засвоєння моральних цінностей, норм поведінки (або культури моральних почуттів). Найбільшу доцільність і результативність виховного впливу забезпечили засоби народної педагогіки: мова,  фольклор (малі фольклорні жанри, народні казки, народні пісні), гра (народні ігри), традиції (національні звичаї, обряди), праця.
Основним завданням  педагогів є  створення в дошкільному закладі  розвивального простору, де дитина має змогу обирати діяльність, варіант розв’язання завдання, спосіб поведінки, висловлювати оцінне ставлення , яке дорослий має вислухати й неодмінно відповідно зреагувати. Відтак можна сподіватися на прищеплення кожному дошкільнику соціально значимих ціннісних орієнтацій. Якщо говорити в контексті засвоєння національних цінностей, то продумане предметно-розвивальне середовище дає можливість втілювати цю задачу, адже предметні цінності часто засвоюються  на рівні підсвідомості.
          Доцільним вважаємо створення  в  групі дієвого і постійно змінюваного національного  куточку,  в якому розміщуються народні іграшки, ігри, предмети побуту відповідно віку дітей. Крім предметів та виробів національного мистецтва в куточок включаємо вироби, які виготовляють і використовують в народі відповідно до обрядових циклів (осіннього, зимового, весняного, літнього). Зміни в експозиції національного куточка  пов’язуємо з пізнавальною темою тижня, місяця.  Продумуємо, які вироби і посібники доцільно розміщувати в куточку. Ефективною формою роботи зі створення розвивального предметно-ігрового середовища є міні-музеї, музей однієї іграшки (народна іграшка), експозиції, виставки (народних майстринь (умільців), родинні,  тематичні).
           Для формування моральних якостей і навиків моральної поведінки у старших дошкільників засобами народної педагогіки визначаємо такі педагогічні умови діяльності навчального закладу: 1) проведення окремих навчальних занять народно-педагогічного спрямування; 2) забезпечення пріоритетності морального виховання народно-педагогічними засобами в системі виховної роботи; 3) інтегрування засобів народної педагогіки у зміст навчально-виховного процесу, що забезпечують реалізацію змістовних і процесуальних компонентів системи морального виховання; 4) роль у формуванні цінностей дорослого, який виступає не тільки прикладом для наслідування а й організатором виховного процесу.
         В умовах діяльності сучасного дошкільного навчального закладу ефективними формами та методами співпраці вихователя з дитиною з формування  цінностей у дітей дошкільного віку  засобами народної  педагогіки є: тематичні (народознавство) заняття та  з використанням елементів («хвилинки народної мудрості», український фольклор тощо); тематичні мініатюри; бесіди, розповіді; екскурсії, відвідування  музеїв; читання та інсценування творів усної народної творчості; трудова діяльність та різні види народних ігор; розв’язування проблемних ситуацій, дискусії, кросворди та ребуси; наочні методи (використання макетів, розгляд картин, ілюстрацій); художньо-продуктивна  діяльність; тематичні вечори, розваги, свята, виставки.
          Педагогам важливо врахувати, що формування цінностей дитини засобами народної педагогіки буде ефективним при дотриманні наступних принципів: цілеспрямованого використання народознавчого матеріалу та художніх творів, інтеграції різних видів дитячої діяльності, активізації особистого досвіду дітей, формування  у дошкільників уміння активно застосовувати в практичному житті набуті знання, емоційне забарвлення матеріалу, що подається. 
 Засвоєння  цінностей і норм є тривалим процесом. Вони не успадковуються, а формуються цілеспрямовано, системно, із використанням певних принципів та методів діяльності з дітьми. Національне виховання має здійснюватися на всіх етапах навчання дітей, але створити фундамент, на основі якого можна буде вже зводити «будівлю» майбутнього громадянина-патріота не лише можливо, а й потрібно, особливо якщо врахувати всі переваги, що створює дошкільний вік для результативного виховного процесу. Саме старший дошкільний вік є вирішальним для становлення  та формування особистості дитини, її моделі поведінки в навколишньому світі. Важливо, щоб  цінності, які  ми формуємо в дитини  переросли в усвідомлену необхідність діяти так, а не інакше.

Висновки. Дошкільний вік є найсприятливішим для морально-духовного розвитку особистості. Формування   моральних цінностей і норм є тривалим процесом. Вони  формуються цілеспрямовано, системно, із використанням певних принципів та методів діяльності з  дітьми. Повноцінне здійснення завдання  формування духовно-моральних  цінностей дитини значною мірою визначається налагодженням взаємодії сім’ї та дошкільного закладу, яка здатна  більш ефективно, активізувати творчий потенціал не  лише дитини, але педагогів і батьків.



Комментариев нет:

Отправить комментарий